De media staat de laatste dagen bol van discussies over kindermarketing door K3. Het zou niet op ongezonde voeding horen! Wat denk JIJ?
Het internet, televisie en meerdere kranten staan inmiddels vol met artikelen over de rol van K3 in kindermarketing van bepaalde producten. Aanleiding is een gerichte oproep van de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding aan de meisjes van K3. Deze oproep had één belangrijke boodschap: “stop kinderen te verleiden ongezond te eten”, zoals bijvoorbeeld chips, hagelslag, koek en ijs. Zie hier de oproep:
Discussie
Waarschijnlijk is (letterlijk) iedereen het erover eens dat het beter is voor kinderen om gezond te eten en dat teveel zaken zoals chips en snoepgoed niet goed voor een kind is! De vraag is echter of ook iedereen achter de oproep van deze consumentenorganisatie staat. Moet zoiets worden opgelegd of in ieder geval niet meer vrijwillig worden aangeboden door K3 / Studio 100? Of ligt de verantwoordelijkheid simpelweg bij ouders en moeten deze de producten minder vaak kopen?
Al hebben wij begrip voor de achterliggende gedachte van de oproep, zijn we van mening dat de verantwoordelijkheid voor het merendeel bij ouders ligt. Natuurlijk alleen als het product en Studio 100 zich aan alle bestaande regels en richtlijnen houdt! Als ouders niet tegen vragende (en wellicht hevig tegenwerkende / huilende) kinderen kunnen ingaan, is dat een groot probleem en zal dit ook bij een andere zak chips of koek plaatsvinden (ongeacht of K3 alleen broccoli of appels zou promoten…).
Wat denken de meeste fans?
Omdat er zoveel ophef is rondom K3 over deze kwestie, willen we graag eens weten wat de K3-fans eigenlijk zelf hiervan denken. Stem daarom hieronder mee:
Wellicht zou Studio 100 al een oplossing kunnen bieden om K3-producten NET iets gezonder te maken. Als kinderen dan toch iets lekkers en minder gezonds willen (en ook krijgen), is het meteen het betere product in zijn soort… Nog steeds geldt: geniet, maar met mate!
Titelbeeld: Twitter