Iedereen heeft ze wel eens voorbij zien komen: verschrikkelijke nieuwe logo’s voor ontzettend veel publiek geld. vroegert.nl heeft 5 grote flaters op een rij gezet…
Blijkbaar zit er, ondanks alle nodige bezuinigingen, nog genoeg geld bij (semi-) overheid. Het zijn vaak deze instellingen (waaronder gemeentes, steden of publieke evenementen) die een gat in hun hand hebben. Gelukkig zijn er ook nog bedrijven aan het lijstje toe te voegen. Er wordt dus niet alleen publiek geld weggegooid, als het gaat om een nieuw logo’tje en dure ontwerpbureaus inschakelen voor het werk dat een tiener vaak op zijn/haar zolderkamer had kunnen maken…
Laten we beginnen met de MINSTE geldverspilling (maar daar is alles mee gezegd)…
5. Stad Brussel krijgt 2 cirkels en een vleermuisje: € 80.000
Vaag en lelijk logo van twee cirkels boven elkaar. Natuurlijk in België extra gevoelig omdat de Franse afkorting voor Brussel is gebruik: BXL. Kortom, € 40.000 per nietszeggende bol. Het is niet meteen het duurste logo (zou nog lachwekkender zijn), maar we kunnen begrijpen dat Brusselaren beledigd zijn…

4. Nietszeggend Burnley krijgt nietszeggend logo $ 172.200
Ongeveer $ 3,- heeft iedereen inwoner voor het logo betaald. En wat krijg je dan? Een rare knoop met je naam eronder! Bedenk maar eens dat deze knoop overal boven officiële brieven komt te staan… Er zijn veel grappen over gemaakt, maar misschien is het leukste commentaar: “Dit logo is precies de gemeenteraad van Burnley, alles blijft maar oneindig rond gaan en eindigt toch weer in chaos…“
3. Belfast hartje… prijzig maar goed bedacht! $ 280.000
Ondanks dat Belfast net als Brussel met een B begint en er ook meerdere volken samen moeten wonen (met zelfs een gewelddadig verleden), weten ze hier er wel iets leuks van te maken. Een samenbrengend hart van religies en volkeren en meteen de letter van de stad. Het ziet er goed uit, is goed bedacht, maar kost ERG veel…
2. De M van de stad Melbourne $ 625.000
Tja, iedereen weet hoe belangrijk city-marketing is. Een logo of pakkende slogan is namelijk vaak de reden dat mensen gelukkig zijn in een stad of de stad ook bezoeken. City-marketing en alle gerelateerde kosten zijn dus TOTAAL niet overbodig en GEEN weggegooid geld. Melbourne dacht dat ook en nu hebben voor veel geld een mooie M! Die ambtenaren weten toch altijd het beste met publiek geld om te gaan, nietwaar?!
1. Olympische spelen London: $ 625.000
Wat het precies moet voorstellen weet niemand, dus misschien dat dit logo, gemaakt door Wolff Ollins, daarom wel het ‘meest gehate logo van de eeuw’ genoemd wordt… Als je het zo bekijkt, heeft Melbourne (de vorige) nog meer gekregen voor het besteedde geld…
Extreem goedkope logo’s
Natuurlijk is het gemakkelijke om altijd weer zuur te zijn op publieke instellingen die geld verspillen. Bedrijven kunnen er ook wat van. Maar sommige bedrijven laten ook zien het wel moet! Hier de beste voorbeelden:
De “Swoosh” van Nike $ 35,-
Ooit gekocht van een design-student in 1971, was de oprichter van Nike nog niet helemaal tevreden. Hopelijk is dit inmiddels wel het geval…
Twitters vogeltje $ 15,-
Het vogeltje was ooit een simpele stockfoto, waar de fotograaf/artiest waarschijnlijk $ 6,- aan verdiend heeft.
Google letters: Home-made = GRATIS
Een van de oprichters heeft het originele logo erbij geklust. Ondanks dat het in de tussentijd wat aangepast is, blijft het logo gebaseerd op het eerste concept.