Elke week zag je op televisie hoe deelnemers van Te land, ter zee en in de lucht met hun zelfgebouwde auto’s, boten en vliegtuigen een moeilijk (en vaak nat!) parcours aflegden. Ze belandden in het water of vlogen tegen stootkussens aan! Wat weet jij nog van dit programma?
Terugblik naar Te land, ter zee en in de lucht
Sommige series of programma’s zijn gewoon onbetwistbaar een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Nederlandse televisie. Hier bespreek ik zo’n toonaangevende nostalgische show.
Te land, ter zee en in de lucht was van 1971 tot 2011 bij de TROS te zien en geldt als het langstlopende amusementsprogramma van de Nederlandse televisie. Waarschijnlijk krijgt menig kijker van toen meteen nostalgische gevoelens bij die blauwe parcour-blokken met TROS-ster erop…
Een zelfgemaakt voertuig
Het concept was vrij simpel: een bepaald traject afleggen in een zelfgemaakt voertuig. Vaak kwam er een bel aan bod en moesten deelnemers zo snel mogelijk de bel luiden.
Een geweldige combinatie van spanning (dankzij het wedstrijdelement snelheid), creativiteit van de voertuigen, spontane interviews met de deelnemers en de leuke presentatie of tussenacts. Geen wonder dat het programma het zo lang heeft uitgehouden…
Herinneringen aan het programma
We bespreken 13 hilarische en nostalgische herinneringen aan Te land, ter zee en in de lucht. Welke herken jij nog of waar moet jij juist meteen aan denken? Laat het weten in een reactie onderin!
1. Deelnemers waren dol op knutselen!
Vind jij jouw surprise met sinterklaas altijd geweldig? Nou dat is niks vergeleken met de kunstwerken van sommige deelnemers bij Te land, ter zee en in de lucht!
Keek jij thuis ook altijd vol bewondering naar de prachtige creaties of wilde je liever zelf de handen uit de mouwen steken en een keertje meedoen?
2. Geniale parcours
Ken je het populaire onderdeel Tobbedansen nog? Op een ingesmeerde glijhelling van vijf meter hoog keihard naar beneden glijden om zo snel mogelijk over het water de bel te raken. 1, 2, 3 en gaan!
3. ‘Snel Naar De Bel’
Sommige titels waren wat duidelijker. Hier gaat een kip zo snel (mogelijk) naar de bel…
4. Veel meer hilarische titels…
Of vond jij Met Glans van de Schans of Heen & Weer leuker?
5. Veel verschillende plaatsen
Wat je favoriete onderdeel ook was: geniaal waren ze allemaal! Het parcours werd elke keer in een andere woonplaats opgezet met soms wel hele bijzondere locaties. Wat dacht je van de Efteling en Walibi?
Alsof dit nog niet gek genoeg was, moest het programma ook noodgedwongen de grens over. Zo werd voor het parcours Blij Dat Ik Glij uitgeweken naar Oostenrijk en ook de skipistes in Frankrijk en Italië kregen een bezoekje. Is Te land, ter zee en in de lucht ook bij jou langs geweest? De rode puntjes geven het antwoord:
6. Ze vielen vaak in het water!
Ooh er ging zoveel moois verloren! Elke aflevering vlogen er weer prachtige creaties het water in. Had jij altijd medelijden als het fout ging of moest je er stiekem heel hard om lachen?
7. Het enthousiasme van jurylid Johan Vlemmix
De eerste jaren deed Johan Vlemmix mee als deelnemer, maar later als starter en jurylid. En Johan was altijd zo vrolijk en enthousiast. ,,Deelnemers op uw plaatsen, klaar….. PANG!”
Vlemmix mist het programma enorm en besloot in 2019 een reünie te organiseren in de hoop dat Te land, ter zee en in de lucht weer op de televisie verschijnt. ,,Dit is volkscultuur en dat moet op de buis terugkomen!”
8. Meedoen was belangrijker dan winnen
Wie luidde als eerst de bel, had het meest bijzondere voertuig of de meeste pech gehad? Ter land, ter zee en in de lucht is een van de weinige spelprogramma’s waar meedoen belangrijker was dan winnen. De meeste deelnemers vonden niet de hoofdprijs (trofee of een auto) maar heelhuids het traject afleggen-zonder hun voertuig te verpesten- veel belangrijker!
De drie prijzen waren slechts een leuke bijkomstigheid. Zo ging de snelheidsprijs vaak naar functionele voertuigen en de originaliteitsprijs werd meestal gewonnen door carnavalsverenigingen. En dan had je nog de pechprijs, maar ja die wilde natuurlijk niemand winnen!
We hebben nog meer hilarische herinneringen aan Te land, ter zee en in de lucht op de volgende pagina! Wat dacht je van de fanatiekste deelnemers? (zie nr. 9)
Te Land Ter Zee En In De Lucht blijft leuk om naar te kijken.
De meeste onderdelen kwamen jaarlijks terug. Zoals Tobbedansen Fiets ‘m d’r In en Hoog en Droog.
Bij deze onderdelen waren het ieder jaar dezelfde deelnemers die meestal ook nog eens met hetzelfde voertuig het onderdeel wonnen.
Verder was het afwachten wat de andere deelnemers zouden gaan doen.