Volkswagen nostalgie: in deze 13 VW’s reden we vroeger

Volkswagen gaat fier aan kop in de top drie van meest geliefde klassieke automodellen. Je kan vast wel raden met welk model. Maar wist je dat ook op de derde plek een Volkswagen staat? Lees hier alles over de fraaiste klassieke Volkswagens.

Blije herinneringen aan Volkswagens

Heel veel mensen denken graag terug aan hun eerste ervaringen met een Volkswagen. Bijvoorbeeld omdat ze er les in kregen. Of omdat het de eerste auto was die ze konden betalen.

Een vakantie in een klassiek busje behoort tot de meest gekoesterde dromen van autoliefhebbers. En wie kijkt niet verwachtingsvol op bij het horen van het karakteristieke knikkerbakgeluid van een Kever? Een oude Volkswagen kan dus veel vreugde brengen.

Via: pxfuel.com, CC

Nostalgie ten top

Geen wonder dus dat duizenden liefhebbers loeren naar een klassieke Volkswagen of er al eentje koesteren in hun garage. Er bestaat een levendige handel in oude onderdelen en replica’s daarvan om al deze pareltjes rijdende te houden.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

Sommige van de oudste modellen zijn zo zeldzaam dat er nog maar enkele van bestaan. Om die te duiden moet je eerst iets weten van de vroegste geschiedenis van Volkswagen. Die heeft helaas een iets minder prettig kantje.  

Via: pxfuel.com, CC

De eerste Volkswagen

Drie namen zijn belangrijk in de ontstaansgeschiedenis van Volkswagen; Ferdinand Porsche, Josef Ganz en Adolf Hitler. Porsche en Ganz droomden van een betaalbare auto voor het volk. Ze hadden elk een prototype.

Hitler zag het model van Porsche helemaal zitten. Dankzij hem kwam de massaproductie op gang. De nazi’s zetten Ganz in dat proces volledig buitenspel vanwege zijn Joodse afkomst. De Hongaar raakte al zijn patenten kwijt. Zijn invloed op het concept van de eerste Volkswagen is echter onmiskenbaar groot.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

De 13 meest geliefde vintage Volkswagens

Inderdaad. Nummer 1 op de lijst van meest geliefde klassieke auto’s is de kever. Dat is de wagen waar Porsche en Ganz van droomden. Maar weet jij nog 12 andere vintage Volkswagens? En wat de meest kostbare Volkswagen klassieker is? Hieronder kan je het lezen.    

1. De Kever (1938-2003)

Van de auto’s die Ganz maakte bestaan er nog twee. Één daarvan staat in Nederland, in het Louwman Museum in Den Haag. De waarde van die auto laat zich moeilijk bepalen. De eerste Duitse Kever stamt uit 1940.

Veel exemplaren bestaan er niet van, want de fabriek kreeg een rol in de oorlogsindustrie. De iconische kever die wij kennen ontstond vlak na de Tweede Wereldoorlog en werd al snel in massa geproduceerd. Het laatste exemplaar komt uit 2003 en is gebouwd in Mexico.

Via: pxfuel.com, CC

2. Het busje (1950)

Dit is het wereldberoemde busje dat in door geëvolueerde versie nog steeds uit de fabriek rolt. Onwillekeurig roept hij associaties op met hippies en surfers. Vooral de eerste drie generaties vragen om decoratie met geschilderde bloemen.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

De meeste busjes zijn echter van oorsprong gewone bedrijfswagens. Handig voor hoveniers en loodgieters. Je kan ze ook tegenkomen als brandweerwagen of ambulance. Een universeel succesnummer dus dat busje.  

Via: pxfuel.com, CC

3. Type 3 (1961-1973)

Type 1 is de kever, Type 2 is het busje en Type 3 is een ruime luxe auto die technisch nauw verwant is aan de Kever. Je kent hem misschien ook als Volkswagen 1500 of 1600. Er bestaan drie versies; een sedan, een stationwagon en eentje met een schuine achterkant. Laatstgenoemde uitvoering ziet er echt heel fraai uit.

Via: flickr.com | Sicnag, CC

4. Type 4 (1968-1974)

Dit is een familiewagen die net als Type 3 drie verschijningsvormen kent. Het is een soort Passat avant-la-lettre. Het is geen toeval dat de komst van de Passat het einde van de productie van de Type 4 inluidt. De eerste Passat uit 1973 is technisch echter wel een compleet andere auto, die zwaar leunt op techniek van Audi. 

Via: flickr.com | Vetatur Fumare, CC
Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

5. Volkswagen 181 (1968-1980)

Dit hoekige model dankt zijn bestaan aan de Bundeswehr. Het is een Europese variant op de Jeep. Zijn niet bepaald behaagzieke uiterlijk maakt deze auto tot een ware cult klassieker. Er bestaat ook een civiele uitvoering van.

Via: pxfuel.com, CC
Harry Wibier

Harry Wibier

Harry Wibier is historicus, (SEO) tekstschrijver en beeldend kunstenaar. Hij leeft zijn passie voor geschiedenis uit op Dolm.nl. Niet alleen met tekst, maar ook met kunst.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

       

      Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer

       

      Vroegert
      Logo