De 13 redenen waarom je vroeger Command & Conquer speelde!

Command & Conquer was een van de eerste Real Time Strategy spellen op de PC. Heerlijk met je vrienden de wereld veroveren, maar wat vond je nog meer leuk aan dit spel?

Command & Conquer van Westwood Studios

Command & Conquer was een van de eerste Real Time Strategy (of in het kort RTS) spellen die in 1995 op de markt kwam. Een strategisch computerspel, waarbij de speler realtime over bepaalde eenheden of gebouwen beschikt en beslissingen rondom productie of militaire tactiek genomen dienen te worden om vijanden te verslaan.

Command & Conquer computerspel vroeger
Command & Conquer | Westwood Studios (cover)

Eerder had de Westwood studio al succes met Dune II, maar ze beloofden een beter spel zonder al dat zand van Dune. Uiteindelijk werd Command & Conquer een RTS wat zich afspeelde in de nabije toekomst en het bleek een gigantisch succes. Tot op de dag van vandaag – inmddels onder de vlag van EA – spelen nog miljoenen mensen met dit spel. EA beloofde zelfs in 2014 een reboot van de serie. We wachten af. Wij speelden het spel in ieder geval voor de volgende redenen…

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

1. De gave intro

Command & Conquer trok je meteen het verhaal in door te beginnen met een coole film.

2. Brotherhood of the Nod

Deze brotherhood werd geleid door een echte superschurk: Kane.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

3. En er was Tanya…

Je kon kiezen uit vele units, waaronder de spy of zelfs hond, maar gaafste was toch echt TANYA! Wat een stoere chick was dat! Moeten we nog meer zeggen? “Let’s rock!”

In ‘het echt’ was ze ook stoer:

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

4. Multiplayer

Je kon via de multiplayer lekker tegen je maten spelen. Tegenwoordig is dat de normaalste zaak van de wereld, maar in de jaren 90 was dat nog helemaal niet zo. Kocht je C&C dan kreeg je twee exemplaren van het spel; een voor jezelf en een voor een vriend. Via het eigen Westwood netwerk kon je dan online tegen elkaar spelen. Dit was een van de redenen waarom C&C zo populair werd.

5. Altijd die vervelende civilians ertussen!

Was je net op dreef met je basis bouwen, hoorde je ineens schoten; het bleken civilians! Samen met technici (die je kon bouwen) waren dit één van de zwakste eenheden van het spel. Hier een leuke demonstratie van een aanval van jawel: civilians en technici:

6. Stoere muziek

De muziek paste helemaal bij het spel: gillende gitaren en stoere synthesizergeluiden. Alles waar een jongen van droomde. Componist Frank Klepacki heeft er echt zijn best voor gedaan. In 1996 kreeg Red Alert de prijs voor de beste muziek van PC Gamer en Gameslice.

7. Er was de Tesla coil…

Je moest er altijd genoeg stroom voor hebben, maar als je hem eenmaal had staan, was het een BEEST!

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

Je kon er zelfs mee aanvallen:

Er was méér C&C nostalgie…

Gelukkig zijn er nog meer herinneringen aan het geweldige Command & Conquer op de volgende pagina. Wat dacht je van die nostalgische sounds? (zie #13)

Raymond Zachariasse

Raymond Zachariasse is een Nederlandse schrijver van vooral jeugd- en prentenboeken. Geboren en getogen in Woerden sinds 9 September 1969. Veel van zijn verhalen zijn gebaseerd op zijn jeugd en spelen zich af in Woerden en omstreken. Sinds zijn jeugd heeft hij een grote interesse in het fantastische en mystery en daardoor is het geen geheim dat veel van zijn verhalen ook afspelen in verre oorden.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

       

      Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer

       

      Vroegert
      Logo