Ken je deze 12 weetjes over het spel ‘Space Invaders’ nog?

Door

Raymond Zachariasse

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

Laatste update:

0

Heel vroeger (denk 1978), toen computerspelletjes hoofdzakelijk alleen nog in de amusementshallen te spelen waren, kwam Space Invaders op de markt.

Dit spel, waarin je de aarde moest beschermen tegen aanvallen van buitenaardse wezens, bleek een voltreffer. Door dit spel kreeg de hele spelindustrie ineens een gigantische boost. Space Invaders werd zo’n enorme hit, dat we het nu nog spelen. Maar wat weten we eigenlijk nog meer over dit spel?

1. Tomohiro Nishikado

De uitvinder van het spel wilde eigenlijk helemaal geen computerspelletjes maken. Hij studeerde Bouwkunde aan de Denki University in Tokyo en wilde na zijn studie liever printplaten voor televisietoestellen ontwerpen. Totdat hij een baan kreeg bij spelletjesontwerper Taito. Hierdoor ging zijn carriere ineens een heel andere kant op.

2. Breakout

Space Invaders was eigenlijk gebaseerd op het computerspel Breakout. Nishikado maakte al eerder Davis Cup en Soccer, beiden geinspireerd door Pong. Toen in 1976 Breakout op de markt kwam, wilde hij meteen een betere versie maken, waarin de blokjes bovenaan het scherm vrij over het scherm konden bewegen en schieten.

3. Star Wars

De eerste versies hadden niets te maken met het neerschieten van vervelende buitenaardse scheepjes. Vliegtuigen, tanks en soldaten waren de eerste slachtoffers, maar Taito vond dat thema niet goed bij het spel passen, dus moest er snel wat anders verzonnen worden. Pas toen Star Wars populair werd in Japen, kreeg Space Invaders z’n wereldberoemde uiterlijk.

4. Zeemonsters

Toch zijn de vijanden in het spel helemaal geen ruimtescheepjes. Ze zijn eigenlijk gebaseerd op zeemonsers, zoals krabben, inktvissen en octopussen.

5. Technisch wonder

Space Invaders lijkt nu o zo simpel, maar het ontwerp was in 1978 zijn tijd ver vooruit. Zo was het opslaan van een high score nog nooit eerder gedaan. Ook het steeds sneller dalen van de invaders, was nog nooit te zien geweest in een computerspel (technisch gezien kwam dit eigenlijk omdat de computer gewoon sneller werd als er minder op het scherm te zien was).

6. Geen succes?

In eerste instantie leek het erop dat Space Invaders helemaal geen succes zou worden. De eigenaars van de speelhallen vonden het spel maar niets, dus Taito zat al snel met de handen in het haar.

7. Space Invaders: succes!

Totdat de consumenten het spel ontdekten. Het werd zelfs zo populair dat er de eerste maanden al 100.000 arcadekasten verscheept werden. In 1978 werd er een omzet van 600 miljoen gemaakt, dankzij het populaire spelletje. Hierdoor werden arcadespelletjes weer populair. Niet gek voor een Breakout-clone.

8. Boek

Er is zelfs een boek geschreven over het populaire spelletje. Martin Amis bracht in 1982 het boek Invasion of the space invaders uit. Daarin legde hij uit wat voor culturele invloed het spel had, maar ook – en dat is natuurlijk veel belangrijker – hoe je een goede high score kon halen. Volgens hem was het gewoon een kwestie van goed op de ruimtescheepjes letten en niet op de kogels. Eh. Overigens is het boek nu een echt collectors-item geworden.

.

9. Populair

De populairiteit van het spel had helaas ook een negatieve kant. Het gerucht gaat dat er een 12-jarige jongen was die, gewapend met een geweer, een bank probeerde te overvallen om maar aan munten te komen. Ook werd de term “Space Invaders Wrist” bedacht, omdat veel mensen dachten dat het spelen van Space Invaders een soort RSI kon veroorzaken. Het is niet duidelijk of dat ook echt zo is.

10. Game over

Grappig detail: de bedenker van het spel was helemaal niet zo goed in zijn eigen spel. Hij kwam nooit verder dan de eerste wereld. Als het aan hem lag werd zijn spel een stuk makkelijker gemaakt.

11. De grote onbekende

Hoewel Space Invaders erg populair werd, wist eigenlijk niemand wie het spel had gemaakt. Nishikado stond namelijk niet met zijn naam in de credits. Volgens zijn contract mocht hij aan niemand onthullen dat hij het spel had gemaakt. Uiteindelijk werd het geheim toch bekend, maar voor Nishikado kwam het te laat. Hij kreeg een promotie waardoor hij sinds Space Invaders geen spel meer heeft gemaakt.

12. In het echt…

Space Invaders bestaat zelfs in het echt. Kijk maar:

Wij gaan nog even een potje spelen, maar we lezen graag in de comments onderin wat jullie favoriete computerspel is.

Lees ook: GAME-time! Met welke spelcomputer speelde JIJ vroeger?

Raymond Zachariasse is een Nederlandse schrijver van vooral jeugd- en prentenboeken. Geboren en getogen in Woerden sinds 9 September 1969. Veel van zijn verhalen zijn gebaseerd op zijn jeugd en spelen zich af in Woerden en omstreken. Sinds zijn jeugd heeft hij een grote interesse in het fantastische en mystery en daardoor is het geen geheim dat veel van zijn verhalen ook afspelen in verre oorden.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Plaats een reactie

Share to...