Populaire reclames: deze 12 slogans nam ook jij vroeger over

Door

Harry Wibier

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

1

Laatste update:

1

Even Apeldoorn bellen

Sommige slogans of commercials zijn helemaal raak. Ook jij gebruikt ze. Of denk je van niet? Loop deze 12 reclameslogans maar eens na…

Bekende reclame uitspraken

Veel bekende reclames sluiten aan op de dagelijkse beleving van de doelgroep. Neem nou een bekende reclame van Maggi: “Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi.” De bedenkers ervan kennen het gedrag van de klant.

slogan maggi
Via: Maggi (capture)

Ze weten dat niemand graag het gevoel heeft geprefabriceerd voedsel te eten. Daarom wekken ze de suggestie dat je met het gebruik van Maggi ook een beetje zelf kookt. Als je hieronder kijkt naar de 12 bekende slogans, vind je bij enkele iets herkenbaars uit je eigen leven. Net als bij Maggi!

Humor bij reclame slogans

Daar staat tegenover dat een opvallend groot deel van de commercials drijft op volslagen onzin. Want humor verkoopt. Als Nederland hard lacht om een filmpje, dan praten ze erover.

Dat geldt voor Van Kooten & De Bie, De Luizenmoeder, Zondag met Lubach en Koefnoen net zo goed als voor reclamefilmpjes.

Via: Duyvis (capture)

Vandaar al die gekkigheid in het Sterblok. Het kan niet gek genoeg. Soms dankzij de hulp van professionele grappenmakers. Want wie gelooft nou echt dat Gerard Cox namens de Duyvis langskomt als er een fuif is? Maar grappig is het wel!

Het citaat beklijft beter dan de slogan

Opvallend is dat een citaat of een slogan soms sterker beklijft dan de productnaam. Natuurlijk, bij “Jazeker, De Hypotheker!” en “Retteketet naar Beterbed” bestaat dat risico niet. Maar weet je ook nog welke merken horen bij “Goeiemoggel” en “Geen bommetje!”?

En welke verzekeringsmaatschappij hoort bij “Even Apeldoorn bellen”? Als je op een dag geen bier meer drinkt, wat drink je dan nog wel? Kijk snel hieronder voor het antwoord.

Iedereen gebruikte deze 12 bekende slogans

Vooral de verzekeringswereld weet genadeloos in te spelen op onze lachspieren. Daarom trappen zij af in deze parade van slogans en dit feest van herkenning.

1. “Even Apeldoorn bellen…”

Sinds 1986 spiegelt Centraal Beheer ons de meest hachelijke situaties voor. Andermans leed kan heel vermakelijk zijn, vooral als het absurd wordt. En zeg eens eerlijk. Als er iets fout gaat, zeg jij dan niet; “Even Apeldoorn bellen”?

Dat komt door tal van geestige filmpjes. Zo neemt een familie neemt per ongeluk een leeuw mee uit het safaripark. Een klassieke auto krijgt een heel ongelukkig parkeerplekje.

In enkele gevallen zet de reclame van Centraal Beheer de kijker bewust op het verkeerde been. Bijvoorbeeld als een stoere motorrijder een lift geeft aan een sexy jonge dame. Dat lijkt over spijkerbroeken of lingerie te gaan. Maar nee, de vrouw gaat er op de motor vandoor…

Ander voorbeeld: Skiërs laten zich droppen op een berg. Zigzaggend gaan ze naar beneden waar een long drink op hen wacht. Dat moet Martini zijn. En dan …

2. “Foutje. bedankt!”

Steevast hetzelfde scenario. Rijk de Gooyer (1925-2011) dient als de oplichter Van Looij met Utrechts accent ten onrechte een claim in. “Kan ik effe vange?” vraagt hij. Daarna verraadt hij zichzelf per ongeluk met een domme vergissing. De verzekeringsagent heeft het door. Van Looij kan niet anders dan zijn claim intrekken.

“Foutje bedankt!” Dat blijkt een sterke kreet die diep in het Nederlands taalgebruik wortelt. Gedurende de jaren ’90 kan je geen blunder maken zonder dat deze krachtige oneliner over je lippen rolt. En misschien gaat je dat morgen weer gebeuren als je deze commercial opnieuw bekijkt.

3. “Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren”

Aanvankelijk hebben de adviseurs van Victoria-Vesta het moeilijk als ze het land ingaan om polissen te verkopen. De verzekeringsmaatschappij realiseert zich dat naamsbekendheid het probleem is en lanceert een reclamecampagne.

“Als adviseur kom ik graag bij de mensen thuis,” zegt een sullig type. Als hij een gitaar ziet staan durft hij het bijna niet te vragen.

Daarna speelt hij een snoeiharde loepzuivere solo. Enigszins beschaamd legt hij het instrument terzijde en zegt: “Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.” En dat is de zin die iedereen nog jarenlang zal uitspreken, ook als Victoria-Vesta opgaat in RVS-verzekeringen.

4. “Nog zo gezegd, geen bommetje!”

Peer Mancini (1941-2019) schittert in de jaren ’90 naast een cast van koeien in de reclamecampagne voor Melkunie. Het levert hem een Gouden Loeki op die hij naast zijn Gouden Kalf in de kast kan zetten.

Hoogtepunt van deze serie “Al het goeie komt van Melkunie koeien” speelt zich af aan de rand van een zwembad.

Via: Melkunie (capture)

De koe springt buitenbeeld in het zwembad als Mancini nat wordt van het opspattende water. “Ik heb nog zo gezegd, een bommetje!” Probeer dat nog maar eens niet uit te roepen als je naar het zwembad gaat. wedden dat het niet lukt?

5. “Een beetje vreemd, maar wel lekker”

Je moet het maar durven. In je bodypaint-smoking een bar inlopen en dan een bestelling plaatsen: “Mag ik een Rivella light? Ik heb namelijk verschrikkelijke dorst.” Zo gaat dit aparte drankje de strijd aan met veel grotere merken als Coca Cola en 7-Up.

Met succes! Want sindsdien drinkt Nederland niet alleen duizenden liters van deze frisdrank, maar maakt het ook nog massaal gebruik van de nieuw uitgevonden uitdrukking “Een beetje vreemd, maar wel lekker.”

6. “En dan is er koffie”

Herkenbare situatie: gezelligheid met familie, bekenden of vrienden. Het koffiezetapparaat pruttelt. Een heerlijke geur vult de woonkamer. Na deze commercials van Douwe Egberts is er altijd wel iemand die tijdens een gezellig samenzijn zegt: “En dan is er koffie.” Douwe Egberts koffie, lekkere koffie.

7. “Niet mokken, lekker wokken”

Net als Maggi weet ook Iglo dat fabrieksvoedsel vanuit zichzelf geen prettige associaties oproept. Daarom lanceert het een reclamecampagne met een vrolijk Javaan die ons een fantastische maaltijd aanbiedt. “Niet mokken, lekker wokken!” roept hij uit.

Probeer dan nog meer eens weerstand te bieden aan dit diepvriesvoedsel. Sindsdien kan je geen wokrestaurant meer binnengaan zonder heel even aan deze commercial te denken en de de fameuze zin uit te roepen.

8. “Goeiemoggel”

In de jaren ’10 zijn de spellingcheckers en mobieltjes nog niet zo geavanceerd. Gevolg is dat we een vreemde brij aan onbegrijpelijk woorden uitwisselen via de mobiele telefonie. KPN speelt daar handig op in met een filmpje waarin de afdeling Transploft vijf kiklo inkvip moet gaan leveren.

Hilarisch! En vooral heel erg herkenbaar voor miljoenen Nederlanders die elkaar en masse dagelijks schaterend een goeiemoggel toewensen.

9. “Vakmanschap is meesterschap”

De eerste reclameslogan van Grolsch uit de jaren ’50 is volgens velen nog steeds de beste. Hij roept een een sfeer op van ambacht en kwaliteit. De bijbehorende muziek is van Clous van Mechelen.

Tot begin jaren ’80 houden muziek en slogan stand. Daarmee is het de langstlopende Nederlandse reclamecampagne ooit.

Via: Grolsch (capture)

Opvolgers als: “Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch” en “Je hebt bier en je hebt Grolsch” hebben een veel korter leven. Vandaar misschien dat je af en toe nog steeds iemand de melodie van Van Mechelen hoort fluiten en onbewust denkt: “Vakmanschap is meesterschap.”

10. “1000 mijlen onder zee…”

… zit een man op de wc. Yogho Yogho. Mogelijk is dit de meest onlogische en meest onsamenhangende reclame uit de Nederlandse geschiedenis. Precies daarom zingen alle scholieren het liedje in de jaren ’90 maandenlang mee. Te pas en te onpas.

De aanstekelijke melodie is een ware oorworm die eindeloos in je brein kan blijven rondzingen. Wees dus gewaarschuwd. Speel dit filmpje niet af. Je houdt er nog dagenlang last van.

11. “Dat zouden meer mensen moeten doen”

Jarenlang heeft werkend Nederland grote problemen om rond vier uur ’s middags de concentratie vast te houden. Grote ongelukken zijn het gevolg. Tenminste, als we Cup-a-soup mogen geloven. Gelukkig bieden zij de oplossing. In eerste instantie is het aantal adepten nog beperkt.

Via: Cup a Soup (capture)

Vandaar de kreet “Dat zouden meer mensen moeten doen”. Het gevolg laat zich raden: Ieder kantoor moet eraan geloven, want iedereen heeft wel een collega die roept: “4 uur Cup-a-soup!”. Ook de kreet “Dat zouden meer mensen moeten doen” doet het erg goed in tal van situaties.

12. “Dat Zeg ik. Gamma”

Sjaak en Freek-Willem. Wie kent ze niet? Als Gamma een hoger segment aan wil spreken neemt de bouwmarkt afscheid van dit gouden duo. Desalniettemin roep je nog steeds al iemand je herhaalt: “Dat zeg ik: Gamma!” Want de echte doe-het-zelvert kan niet zonder …

Jouw favoriete reclame slogans

Heb jij nog een bekende reclame uitspraak die ontbreekt in het lijstje, maar absoluut niet mag missen? Laat het ons hieronder weten in een reactie!

Lees ook:


Volg ons ook op social media:

Harry Wibier is historicus, (SEO) tekstschrijver en beeldend kunstenaar. Hij leeft zijn passie voor geschiedenis uit op Dolm.nl. Niet alleen met tekst, maar ook met kunst.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

1 gedachte over “Populaire reclames: deze 12 slogans nam ook jij vroeger over”

Plaats een reactie

Share to...