Volkswagen nostalgie: in deze 13 VW’s reden we vroeger

Door

Harry Wibier

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

Laatste update:

0

volkswagen klassiekers

6. Karmann Ghia (1955-1974)

Misschien is dit wel de mooiste Volkswagen ooit. Zijn ontstaan dankt hij aan de aantrekkende wereldeconomie die de productie van deze eerste luxe Volkswagen mogelijk maakt. Karmann is een constructeur uit Osnabrück, Ghia is een ontwerpbureau uit Turijn.

Het ontwerp is dermate tijdloos dat er gedurende de productieperiode amper wijzigingen nodig zijn. En laten we wel wezen; het is nog steeds een beauty die het hart van iedere autoliefhebber sneller doet kloppen. 

Via: pxfuel.com, CC

7. Golf (1974)

Dit is de nummer drie op de lijst van de meest gewilde klassiekers (nummer twee is de lelijke eend oftewel de Citroën 2CV). Nog steeds in productie en de best verkochte Volkswagen ooit. De eerste twee generaties hebben karakteristieke ronde koplampen. Dat zijn de gewilde klassiekers. Helemaal als het een GTI is, want die rijdt nog net iets pittiger.  

Via: pxfuel.com, CC

8. New Beetle (1997-2019)

Nog voordat de laatste kever in Zuid-Amerika van de lopende band rolt, lanceert Volkswagen al deze moderne interpretatie. De ruimte-indeling is misschien niet optimaal, maar daar staat een opvallend design tegenover. 

Via: pxfuel.com, CC

9. Polo (1975)

Alleen de eerste twee generaties beschikken over ronde koplampen. Met de komst van de Polo keert Volkswagen terug naar de oude principes; het is een kwalitatief goede auto die ook bereikbaar is voor chauffeurs met een minder grote portemonnee. Net als de Golf staat de Polo technisch aan de basis van veel andere modellen binnen het concern. Neefjes en nichtjes met hetzelfde technische DNA zijn onder andere de Skoda Fabia, de Seat Ibiza en de Audi A1.

Via: flickr.com | Niels de Wit, CC

10. Scirocco (1974-1992)

Een Golf, maar dan mooier om te zien. Dit wederom dankzij de firma Karmann en Italiaans design. De derde generatie met de bouwjaren 2008-2013 is te nieuw om nog een klassieker te noemen. Dit in tegenstelling tot de eerste twee generaties die met ronde en rechthoekige koplampen een echt vintage voorkomen hebben.

Via: pxfuel.com, CC

11. Buggy (Jaren ‘60 en ‘70)

Onder de Buggy gaat een Kever schuil. Het chassis komt van Volkswagen, de polyester carrosserie van bedrijven als Ruska en APAL. Heerlijk om joelend mee over het strand te cruisen. Veel gekker kan een Kever niet worden!

Via: pxfuel.com, CC

12. Lupo 3L (1999-2005)

De Lupo is bij zijn verschijning in 1998 de kleinste Volkswagen. Op zich is een Lupo geen opvallende verschijning. Zijn innerlijk kan dat wel zijn; de 3L is een opvallend staaltje technisch design dat een verbruik van drie liter diesel op honderd kilometer mogelijk maakt.

Dit niet alleen dankzij de motor, maar ook door gebruik van lichte materialen. Het resultaat is een auto die ondanks een onopvallend voorkomen bewonderende blikken kan opwekken.   

Via: Wikimedia Commons | Gerfriedc, CC

13. De cabrio’s (1948)

De eerste Kever cabriolet stamt uit 1948. Een Kever, een Karmann Ghia en een Golf zien er met ingeklapt dak nog beter uit dan de standaard modellen. Maar laten we wel wezen; iedere cabrio van Volkswagen ziet er goed uit, zelfs een Passat of een T-Roc.

Via: pxfuel.com, CC

Jouw ervaring met een vintage Volkswagen

Heb jij een bijzondere ervaring met een vintage Volkswagen? Mis jij een model in dit overzicht en wil je uitleggen waarom die er echt in thuis hoort? Aarzel niet en laat het weten in een reactie!

Lees ook:


Volg ons ook op social media:

Harry Wibier is historicus, (SEO) tekstschrijver en beeldend kunstenaar. Hij leeft zijn passie voor geschiedenis uit op Dolm.nl. Niet alleen met tekst, maar ook met kunst.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Plaats een reactie

Share to...