5. Lancia
Ach Lancia … Welke autoliefhebber heeft in 2016 geen traantje moeten wegpinken bij het bericht dat het merk na bijna 100 jaar op sterven na dood was. Alleen de Italiaanse markt mocht nog hopen op nieuwe Lancia’s. En dat terwijl sommige types best goed verkochten. Deze Ypsilon bijvoorbeeld zie je ook nu nog regelmatig op de Nederlandse wegen.
Lancia had kwalitatief geen goede reputatie, maar wist dat ruimschoots te compenseren met legendarische rallyprestaties, supersnelle motoren en bovenal gewaagd en oogstrelend design. Het Britse televisieprogramma Top Gear maakte dit overzicht van serieus fraaie modellen.
De kans bestaat overigens dat er vanaf 2026 weer Lancia’s uit Italië gaan komen. Deze zijn dan wel volledig elektrisch.
6. NSU
Van 1958 tot 1977 produceerde deze fabriek uit het Duitse Neckarsulm hele bijzondere auto’s die met name onder techneuten veel bewondering oogstten. Dit met name vanwege de wankelmotor die geen zuigers had. Deze speciale motor maakte het platte design van de RO 80 mogelijk.
“Voorsprong door techniek,” was de slogan van NSU. Komt je die bekend voor? Dat kan, want Audi is deze slogan blijven gebruiken nadat NSU in dit automerk is opgegaan.
7. Pontiac
Dit merk maakte onderdeel uit van het Amerikaanse General Motors. Tussen 1926 en 2010 produceerde het vooral auto’s voor Canada, De Verenigde Staten en Mexico. Sporadisch zie je er nog één in Nederland te koop staan. Toch is er één Pontiac die iedereen kent …
8. Saab
Van oorsprong was Saab een vliegtuigfabriek. Op die manier werd veel kennis van luchtweerstand opgedaan. Na de Tweede Wereldoorlog werd die ook toegepast op auto’s. En inderdaad; de aerodynamica van de Saab was bijzonder en dat had een bijzondere vormgeving tot gevolg.
De karakteristieke lijnen van de Saab kwamen vooral in een cabrioletuitvoering goed tot hun recht.
Maar eigenlijk zijn alle Saabs mooi. Dat maakt het heel begrijpelijk dat deze meneer ze verzamelt. Zeker als je je bedenkt dat Saab sinds 2012 failliet is en de naam nu juridisch is vastgelegd voor vliegtuigen. Er zal dus echt nooit meer een nieuwe Saab komen.
9. Simca
Er was een tijd dat deze Franse auto alomtegenwoordig leek. In de jaren ́70 zag je hem werkelijk overal. Nederland was vooral gek op de kleine Simca 1000 en de praktische Simca 1100.
Het laatste exemplaar rolde in 1980 uit de fabriek. Via de merknaam Talbot ging de Simca uiteindelijk op in PSA, de eigenaar van de fabrieken die Peugeots en Citroëns maken. Mede door roestgevoeligheid zie je niet vaak meer een Simca rijden. Een bijeenkomst van de automobielclub is dus een buitenkansje.
10. Zastava of Yugo
Zastava begon in 1853 als een wapenfabriek in Joegoslavië. Dat land had na de tweede wereldoorlog behoefte aan een eigen autofabriek voor de binnenlandse markt. Die kwam tot stand dankzij intensieve samenwerking met Fiat. Vandaar dat veel Zastava’s daar sterk op lijken.
Na verloop van tijd ging Zastava zich op export richten. In eerste instantie was de ontvangst daar vernietigend; Jeremy Clarkson schoot er uit pure frustratie zelfs één kapot met een tank. Desondanks bleek er een groeiende markt te bestaan voor deze budgetauto. Hij werd steeds beter. De VS importeerde als gevolg veel exemplaren en zelfs Top Gear begon er iets in te zien:
Tijdens de burgeroorlog bombardeerde NAVO de in Servië gelegen fabriek. Die klap is het merk nooit meer te boven gekomen. In 2008 werd de laatste Zastava gemaakt.
Herinnering aan verdwenen automerken
Heb jij bijzondere herinnering aan één van deze 10 verdwenen automerken? Zou jij graag wat merken aan dit lijstje toevoegen? Aarzel niet en plaats het in een reactie!
Lees ook:
- 12 geweldige auto’s van vroeger, die je vooral vanaf de achterbank zag
- Dinky Toys: waarom dit dé ultieme speelgoed modelauto was
- Brum: 11 herinneringen aan deze iconische gele auto
En de Talbot dan ??
Wat denk je van glas goggomobiel nsu dkw wartburg simca enz
Panhard,overgenomen door Citroën en opgeheven in 1967
Wat ik in dit rijtje echt mis is natuurlijk de Skoda en daarna de overgang in Volkswagen. De DAF heeft ook nog een tijde Volvo 66 geheten volgens mij en de rally ’s hebben menige DAF winnaar gekend. En zo is ook de Mini nog ge-herintroduceerd.