steve jobs wijsheden

Via: Wikimedia Commons | Matthew Yohe, CC

5. Streef naar topkwaliteit

Focus levert de aandacht en toewijding op die je nodig hebt om topkwaliteit te maken. En alleen als je het beste maakt, word je succesvol.

Be a yardstick of quality. Some people aren’t used to an environment where excellence is expected.

Steve Jobs

Jobs vindt dat klanten heel goed weten wanneer ze een goed product hebben en wanneer niet. Daarom investeert hij liever in het leveren van de juiste producten en diensten, dan in marketing.

6. Maak mensen groots

Jobs gelooft niet in hiërarchie. Hij gelooft in mensen en ideeën. Daarbij kan hij veeleisend zijn en de lat hoog leggen, maar bij alles wat hij doet weet hij dat het succes van het bedrijf afhankelijk is van mensen die bereid zijn het beste uit zichzelf te halen.

My job is to not be easy on people. My job is to make them better.

Steve Jobs

7. Vergissen mag

Je mag je vergissen. Vergissen betekent dat je besluiten neemt en vooruit gaat. En dat je leert. Prima dus!

Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly and get on with improving your other innovations.

Steve Jobs

Apple is overigens ervaringsdeskundige als het gaat om vergissingen. Lang niet alle producten zijn een succes. Integendeel …

8. Volg je intuïtie

Ken je die puzzeltjes voor kinderen waarbij genummerde punten bij verbinding een tekening vormen? Van te voren weet je niet wat er staat. Dat kan je alleen achteraf zien. Ook jouw leven bestaat uit punten die nog geen verbinding hebben. Volg daarom je intuïtie en vertrouw erop dat je na verloop van tijd samenhang gaat zien.

You have to trust in something—your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life.

Steve Jobs

9. Wees nieuwsgierig

Jobs volgt ook zijn intuïtie als hij tijdens zijn studie een college kalligrafie gaat volgen. Hij heeft geen idee wat hij er ooit mee kan doen, maar voor hem voelt het goed en hij is nieuwsgierig naar de resultaten.

Zo leert hij lettertypen kennen en leert hij het belang van de juiste ruimte tussen letters en regels. Tien jaar lang doet hij er niets mee. Tot de ontwikkeling van de Macintosh computer. Alle kennis schiet hem op dat moment weer te binnen en hij past het toe.

It was the first computer with beautiful typography. If I had never dropped in on that single course in college, the Mac would have never had multiple typefaces or proportionally spaced fonts.

Steve Jobs

Ook nieuwsgierig naar lettertypes? Geef vooral toe aan die nieuwsgierigheid

10. Wees de toekomst

Sta niet te lang stil bij het verleden. Kijk naar de toekomst en concentreer je op wat komen gaat.

If I were running Apple, I would milk the Macintosh for all it’s worth — and get busy on the next great thing. The PC wars are over. Done. Microsoft won a long time ago.

Steve Jobs
Via: pxfuel.com, CC

11. Neem verantwoordelijkheid

In tegenstelling tot andere computerbedrijven neemt Apple verantwoordelijkheid voor de complete gebruikerservaring. Als die niet goed is, weet Apple dat ze iets fout hebben gedaan.

Our DNA is as a consumer company – for that individual customer who’s voting thumbs up or thumbs down. That’s who we think about. And we think that our job is to take responsibility for the complete user experience. And if it’s not up to par, it’s our fault, plain and simply.

Steve Jobs

Die gebruikerservaring is best complex. Je kan er jaren op studeren zonder het helemaal te begrijpen. Het heeft te maken met design, techniek en een heleboel andere aspecten. Jobs heeft dat door en verwerkt die kennis in producten van Apple.

12. Denk anders

Steve Jobs wordt vaak geassocieerd met het gedicht dat Apple inzet voor de ¨Think Different¨ reclame. Het zijn eigenlijk niet zijn woorden, maar die van reclamemaker Craig Tanimoto.

Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things.

They invent. They imagine. They heal. They explore. They create. They inspire. They push the human race forward. Maybe they have to be crazy.

How else can you stare at an empty canvas and see a work of art? Or sit in silence and hear a song that’s never been written? Or gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?

We make tools for these kinds of people. While some see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.

Craig Tanimoto

Tanimoto plaatst de tekst bij de hoofden van bekende wetenschappers. Jobs spreekt het filmpje in. Dat is niet de versie die wij allemaal kennen. Richard Dreyfuss is de acteur die dat inspreekt. Maar de versie van Jobs is net zo inspirerend.

Wat vind jij van Steve Jobs?

Ken jij alle films van Pixar uit je hoofd? Heb je iets toe te voegen aan de zienswijze van Jobs? Aarzel niet en laat het weten in een reactie.

Lees ook:


Méér herkenbare nostalgie?

Ontvang meer leuke en exclusieve herinneringen aan vroeger! Schrijf je gratis in en ontvang ze wekelijks in je inbox! (al ruim 10.000 nostalgie-liefhebbers gingen je voor).

Foto van auteur
Harry Wibier is historicus, (SEO) tekstschrijver en beeldend kunstenaar. Hij leeft zijn passie voor geschiedenis uit op Dolm.nl. Niet alleen met tekst, maar ook met kunst.

MEER gERELATEERDE NOSTALGIE

Plaats een reactie

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer