Autorijden toen en nu: 12 grote verschillen

Door

Astrid Hoefnagel

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

1

Laatste update:

1

Auto kinderen vroeger

Autorijden is allang niet meer hetzelfde als vroeger. De ontwikkelingen stapelen zich op! Herken jij de auto van vroeger nog? We zetten 12 grote verschillen tussen vroeger en nu voor je op een rijtje.

Autorijden: flink wat veranderd

Tegenwoordig gaan we de weg niet meer op zonder navigatie. Speel je je muziek af via auto bluetooth. En zijn elektrische auto’s niet meer speciaal.

Nou, dat was vroeger toch écht wel anders. Al die technische snufjes bestonden nog niet. Auto’s zagen er bovendien anders uit, de regels in het verkeer waren anders… En files, die had je tot de jaren 50 eigenlijk nog niet. Ondenkbaar hè?

Laten we gauw kijken wat er allemaal veranderd is – en wat de grootste verschillen zijn met autorijden toen en nu!

autorijden oldtimer
Via: pxfuel.com, CC

Stuk veiliger

Het zal je niet verbazen, maar de grootste veranderingen wat autorijden betreft hebben toch wel met veiligheid te maken. De auto’s worden steeds moderner, sneller en dus veiliger. Ook op de weg verandert er continu van alles in het kader van veiligheid.

Balans tussen snelheid en milieu

Doordat er steeds meer auto’s komen, moeten er ook steeds meer wegen komen. Meer wegen betekent meer regels. De maximum snelheid werd steeds hoger aangezien auto’s steeds sneller werden, totdat toch wel bleek dat dit minder veilig was en we een ware stikstofcrisis kregen. Autorijden is natuurlijk minder fijn voor het milieu.

Bekende auto’s. Er waren vroeger en zijn nog steeds heel wat bekende en typische auto’s op de televisie te zien. Welke van deze bekende auto’s herken je?

Eén van die bekende auto’s waar je wellicht gelijk aan dacht is natuurlijk dat kleine gele schattige autootje Brum! Keek jij vroeger ook naar deze geweldige serie?

Autorijden steeds makkelijker

Naast veiligheid willen we natuurlijk ook steeds meer comfort tijdens het autorijden. De auto doet steeds meer voor ons en de auto helpt ons wanneer we zelf iets minder goed opletten. Inparkeren is een makkie geworden en er is geen wegenkaart meer te vinden in de boekhandel. Autorijden is steeds meer vanzelf.

vw polo autorijden vroeger
Via: flickr.com | Niels de Wit, CC

Van aardolie naar elektrisch rijden

Vroeger was er naast de stoomlocomotief ook de stoomauto. Aardolie werd gebruikt als brandstof, maar benzine werd al vrij snel normaal. Inmiddels gaan we over naar elektrisch rijden. Er zijn miljoenen elektrische auto’s.

Ook wordt er sinds een paar jaar gepraat over autorijden op waterstof. De nieuwe ontwikkelingen blijven maar komen!

Via: pexels.com | Pixabay, CC

Grootste verschillen autorijden toen en nu

Ga even terug in de tijd. Achterin de auto bij je ouders, je opa en oma of met vrienden mee. Wat voor auto reden die? En hoe ging het er aan toe? Wat was toen net nieuw en nu niet meer weg te denken uit de auto?

Autorijden is ontzettend veranderd… dat laten deze verschillen wel zien!

Mr Bean auto bekende auto's televisie mini
Via: Mr Bean (capture)

1. Zonder gordel…

Heb jij nog achterin gezeten zonder gordel? Of wellicht ben je net iets jonger en had je een tweepunts-gordel (zo eentje die alleen om je heupen zit) achterin?

In 1956 kwam pas de eerste gordel. Pas vanaf 1990 moeten alle zitplaatsen waarvan de personen met de neus naar voren zitten verplicht een gordel hebben tijdens het autorijden. In 1992 is het verplicht geworden om de gordels achterin ook daadwerkelijk te dragen.

gordel auto autorijden vroeger
Via: pexels.com | Erik Mclean, CC

Wist je dat? In België hoef je geen gordel te dragen wanneer je achteruit rijdt. Dit staat aangegeven in de wegcode van België.

Er wordt wel al langer overwogen deze uitzondering van gordeldracht tijdens het achteruit autorijden te schrappen. Want ja, beetje raar is het wel…

2. Airbags sinds 1973

Om even in het thema veiligheid te blijven, ook airbags zijn pas later in auto’s gekomen. Deze luchtzak die zich vult door de schok van een aanrijding is getest vanaf 1971 en daadwerkelijk in de voor verkoop geschikte auto’s geproduceerd in 1973.

De regelkastjes achter de airbag meten continu wat er gebeurt tijdens het autorijden. Je wil natuurlijk niet dat de airbags klappen zodra je iets te hard over een drempel gaat, maar wel wanneer je een serieuze aanrijding hebt.

Via: flickr.com | Automobile Italia, CC

3. Knipperlicht: touwtje trekken

Iets waar je waarschijnlijk niet direct aan denkt maar wat toch een verrekte fijne uitvinding is, is het knipperlicht. Het elektrische knipperlicht zoals we nu kennen is er pas vanaf 1971.

Voor die tijd trok je aan een touwtje waardoor een armpje naar buiten kwam om de richting aan te geven. Nog verder daar voor gebruikte men het uitsteken van een arm, net zoals je nu nog op de fiets doet!

Wist je dat je in de auto kunt horen dat er een knipperlicht kapot is? Normaal gesproken hoor je een tik-tak geluidje wanneer je een knipperlicht aan zet. Als deze ineens veel sneller klinkt dan normaal betekent dit dat er een lampje van je knipperlicht defect is.

knipperlicht blinker auto richtingaanwijzer vroeger autorijden
Via: flickr.com | Keith, CC

4. Al jarenlang tubeless banden

Een lekke band is al vervelend genoeg. Kun je nagaan hoe lastig het is als je nog een binnen- en buitenband hebt. Sinds 1946 is het gebruik van de radiaalband steeds normaler geworden. Deze tubeless band zorgt voor meer comfort tijdens het autorijden en is bovendien veiliger vanwege de grip en zuiniger.

Banden blijven in ontwikkeling. Er is al het verschil in zomer- en winterbanden en je hebt ook all season banden zodat je niet meer in het voorjaar en in het najaar hoeft te wisselen.

Via: pexels.com | Mike Bird, CC

5. Stuurbekrachtiging bestaat al 100 jaar

Hoewel de stuurbekrachtiging tot niet zo lang geleden als een luxe werd gezien, bestaat het al sinds begin 1900. Maar het zou nog ongeveer 100 jaar (!) duren voordat het iets normaals zou worden. Autorijden was vroeger dus nog een spierballen aangelegenheid.

Tot aan het jaar 2000 was het zelfs normaal om bij te betalen wanneer je stuurbekrachtiging in je nieuwe auto bestelde. Nu, slechts iets meer dan 20 jaar later, is het niet meer uit de auto weg te denken.

auto stuur stuurwiel oldtimer
Via: pexels.com | Alex Souza, CC

6. Autoloze zondag

Een dag volledig zonder auto’s, dat klinkt voor de één als muziek in de oren en voor de ander als de hel op aarde. Autorijden was verboden op de autoloze zondag.

De eerste autoloze zondagen in Nederland waren in het najaar van 1939. Dit was overigens uit pure noodzaak, er was namelijk een tekort aan benzine. Dit tekort was na enkele weken over en daarom werd het verbod op autorijden op zon- en feestdagen op 19 november weer opgeheven.

Later zijn er meer periodes geweest waarin de autoloze zondagen werden ingevoerd in verband met brandstoftekort, zoals in 1946, 1956-1957 en 1973-1974.

Tegenwoordig wordt er nog af en toe opgeroepen voor een Autovrije Dag om aandacht te schenken aan het milieu en de invloed van autorijden hierop.

Autoloze zondag fietsen op de snelweg
Via: Nationaal Archief | Mieremet, Rob / Anefo, CC

7. Eerste snelweg 1937

Hoe meer auto’s er kwamen, hoe meer behoefte er was aan wegen. In de eerste decennia van 1900 veranderde er dan ook veel wat wegen betreft. Er werden wegen uitsluitend voor gemotoriseerde voertuigen gemaakt en in 1927 werd het eerste plan gemaakt om het wegennetwerk verder te ontwikkelen, het Rijkswegenplan.

Op 15 april 1937 was dan ook de officiële opening van de eerste echte snelweg in Nederland. Dit was de rijksweg 12 (die we nu de A12 noemen). Vanaf 1976 kennen we de namen zoals we ze nu kennen, met A-wegen (snelwegen) en N-wegen (niet snelwegen).

Via: pexels.com | Markus Spiske, CC

8. Stoommachine, benzine, diesel…

Van oorsprong hebben auto’s een stoommachine die ze vooruit drijft. Al snel, zo rond 1910, werd deze vervangen door een benzinemotor. De dieselmotor liet iets langer op zich wachten. Op zich was de motor al wel draaiend, maar hij had nog te veel nadelen om gebruikt te worden.

Toch leek een dieselmotor erg interessant en dus werd deze motor door velen nader bekeken. In de jaren 50 waren de meeste problemen opgelost en werd ook de dieselmotor meer in personenauto’s gebruikt. Nu zie je natuurlijk steeds meer elektrische auto’s op de weg!

gezin vakantie auto autorijden oldtimer
Via: flickr.com | Larchleaf, CC

Wist je dat de elektrische auto al in 1888 reed? Begin 1900 waren de elektrische auto’s zeer populair, met name bij taxibedrijven.

Doordat de productie van een auto met benzinemotor vele malen goedkoper wordt, verdween de elektrische auto niet veel later uit het straatbeeld.

9. Eerste echte file in 1955

Een irritatiepuntje. Met al die auto’s komen er ook steeds meer files. Eerste Pinksterdag 1955 was het dan ook zo ver, de eerste officiële file in Nederland, en wel bij knooppunt Oudenrijn.

Voor die tijd was het ook zeker wel eens druk, dus ontstonden er wel vaker verkeersopstoppingen. Degene uit 1955 staat echter bekend als de eerste echte file. Vervelend om er in te staan vond men dat absoluut niet, je hoorde er dan juist bij!

Via: pexels.com | Mikechie Esparagoza, CC

10. De goeie ouwe wegenkaart

Ben je van voor het jaar 1990? Dan ken je wellicht nog het dikke wegenboek dat standaard in de auto lag. Bovendien kocht je kaarten wanneer je verder weg moest reizen. Een kaart met alle grote wegen én een kaart van rondom de plaats van bestemming met alle kleinere wegen.

De navigatie via satelliet in de auto is er vanaf 1990. Vanaf 1991 kwam daar ook een los te monteren kastje voor in de auto bij: de TomTom was geboren. Grote nadeel was dat de wegen telkens veranderden en je dure updates moest doen. Met Google Maps heb je daar tegenwoordig geen last meer van.

navigatie auto vroeger verdwenen producten
Via: flickr.com | Marcin Wichary, CC

11. Flitspalen: Nederlandse uitvinding

Hebben we de file irritatie gehad, komen de flitspalen nog!

In 1966 werd in Haarlem de eerste roodlichtcamera geplaatst. Deze was in eerste instantie alleen om te controleren of je niet door rood reed, later werd deze gecombineerd tot zowel snelheidscamera als roodlichtcamera.

De flitspaal is een Nederlandse uitvinding uit 1958. De allereerste flitspaal bestond uit 2 rubber slangen. Deze lagen op de grond, en door de tijd tussen het rijden over de ene en de andere slang te bekijken kon de snelheid van het voertuig uitgerekend worden.

Via: flickr.com | JOHN K THORNE, CC

12. Handige technische snufjes

De elektronica in de auto wordt met de dag beter, mooier en luxer. De hulpsystemen vliegen je om de oren en je hoeft nagenoeg niks meer zelf te doen. De zelfrijdende auto is dan ook bijna klaar voor gebruik.

Inparkeren is een fluitje van een cent. Een paar sensoren die piepjes geven is al lang niet meer voldoende. Met 1 druk op de knop parkeert je auto tegenwoordig zelf in, zelfs met een aanhanger er achter. Wat willen we nog meer?

Via: flickr.com | Stephen Pace, CC

Herinneringen autorijden

Iedereen heeft wel ergens een herinnering aan een autorit van vroeger. Of het nu bij die tante in de auto was die totaal niet kon rijden, spelletjes spelen op de achterbank als je op vakantie ging of bij die vriend die een auto heeft gekocht die van ellende uit elkaar viel.

Via: flickr.com | Internet Archive Book Images, CC

We zijn benieuwd naar jouw herinnering aan autorijden (of meerijden) en hoe de auto er toen uit zag! Droeg je nooit gordels? Was je goed in kaartlezen?

Laat het ons weten in een reactie onderin!

Lees ook:


Volg ons ook op social media:

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

1 gedachte over “Autorijden toen en nu: 12 grote verschillen”

Plaats een reactie

Share to...